29 mars 2010

Idag har vi varit på Ama skolan i Lamu, en pojkskola.
Där delade vi ut presenter, pratade om Sverige och såg hur dom undervisade i klasserna.
Det var praktiskt taget helt molnfritt under en tid på dagen.
Efter besöket på Ama skolan gick vi och åt lunch, senare begav sig vissa till ett åsnesjukhus.

Nu på kvällen har vi lekt en massa lekar och vissa har handtvättat.

Imorgon ska vi besöka ett barnhem och dela ut lite presenter där.
Efter är det frivilligt om man vill följa med till Ama skolan igen.
Sen så blir det till att packa ner allt man ska ha med sig till camping, för på onsdag blir det till att campa!

Detta är Ann's kenyanska mobilnummer för er som vill kontakta Ann eller någon ungdom som inte har ett nummer.
0700177684

27 mars 2010

Jambo, jambo!
Nu har vi äntligen fått tag på en dator :)
Vi har gjort väldigt mycket de senaste dagarna.

Dag 1&2 reste vi mest hela tiden.
Vi hann dock med ett besök i slummen Kibera, Nairobi och vi hälsade på Wayo-Wayo, organistationen som vi är med i Kenya.

Dag 3: Vi ankom till Lamu och det är superduper fint här. Vi åt först lunch, sedan slängde vi oss alla i poolen(som vi älskar). Hotellet är jättefint och mysigt.

Dag 4(Idag): Idag har vi blivit guidade runt Lamu. Vi såg många gamla hus och vi fick gå upp och se hela utsikten över Lamu. Vi har sett väldigt hemska saker, speciellt såriga, magra katter.
Och det ligger åsnebajs överallt.
Efter det så åkte vi ut med en båt till en strand "Schella". Det var väldigt fint där och underbart varmt i vattnet. Nästan alla brände sig. Vi såg kameler.
Vi köpte fina armband av masaier.
Efter middagen har vi sjungit Kenyanska sånger och vi har lärt dom "Små grodorna"

Medans vi sitter och skriver(Malin, Lotta, Tove) så leker dom andra några lekar med kenyanerna.

Föräldramöte den 18/3

Packningen har startat! Japp, nu har vi alla börjat fundera ut på vad vi ska ha med oss ned till Kenya.

Igår hade vi ett möte tillsammans med föräldrarna om det sista. Vi gick igenom regler och liknande.
På elevmötet vi hade tidigare på dagen så delade vi upp oss i två grupper för enklare organisering.

Grupperna lyder:

Ann: Mimmi (elevprojektledare), Lotta, Lina, Alexander, Claudia, Luwam

Camilla: Christoffer (elevprojektledare), Jens, Robin, Tove, Malin Gabbi

Sedan har vi självklart möjlighet att dea upp oss ytterligare om det skulle behövas.

Vi tog också upp att vi skulle fylla några extra resväskor med gåvor så som skolmaterial och gossedjur.

På vägen ned ska vi lära oss att fylla i blanketten som man fyller i på flygplatsen, dessutom ska vi läsa om kenya och lära oss lätta ord och fraser på swahili. Vi ska se hur det går...
Något som också kom upp var att vi ska försöka skicka vykort till de fyra huvudkändisarna vi hade på galan(http://kenyaprojekt.blogg.se/2010/january/kenyagala-idag-smaller-det.html).

Eftersom vi kommer missa en och en halv veckas skolgång så skickas det också med ett häfte med matte-uppgifter som vi hoppas på att kunna lösa.

Som dokumentation tar vi med oss kameror, en videokamera och bloggen kommer uppdateras vid möjlighet. Fina bilder kommer läggas upp!

Sist men inte minst vill jag skriva att Gala DVD och Foto CD kommer delas ut på måndag troligtvis och de som inte betalat borde betala då.

Mimmi

6 dagar

Nu är det ganska precis 6 dagar, 8 timmar och 41 minuter tills tåget avgår från Sundsvalls tågstation!
 Vi alla längtar!

En vecka

JAMBO!
Nu är det en vecka kvar tills vi far till Kenya då :)
Det är ständigt prat om resan i klassen och jag kan försäkra er om att alla är nervösa inför resan.
Kommer bli underbart, och ett minne för livet.

Här kommer vi bo, på Jannat House :)
/Lotta

GAAAAAH!!!! SNART SÅ.

Snart bär det av!!!!
Fattar ni det, efter svett och tårar(kanske inte tårar direkt.. Men ni fattar ;)) så ska vi snart åka.
Otroligt. Känns overkligt..
xoxo Lotta

Tre veckor kvar nu då!

Vaccination

Vi vaccinerade oss för ca en vecka sedan idag.